Judith de Vries
“Patronen maken in gekleurd porselein en ze vervolgens combineren, eigenlijk het spelen met patronen, is het leukste onderdeel van mijn werk.
Door mijn passie voor keramiek te delen, wil ik een bron van inspiratie zijn voor anderen en bijdragen aan het verrijken van levens door keramische kunst."
Mijn werk in porseleinklei combineert mijn liefde voor de natuur en mijn liefde voor kleurrijke patronen. Ik werk al 35 jaar in porselein in mijn atelier in Amsterdam. Ik gebruik mijn eigen technieken om porselein met de hand te vormen en te kleuren, kleurlagen op te bouwen en vervolgens zeer delicate plakjes te maken die ik gebruik om mijn stukken te vormen.
"Mijn werk in porseleinklei combineert mijn liefde voor de natuur en mijn liefde voor kleurrijke patronen."
Ik werk al 35 jaar in porselein in mijn atelier in Amsterdam. Ik gebruik mijn eigen technieken om porselein met de hand te vormen en te kleuren, kleurlagen op te bouwen en vervolgens zeer delicate plakjes te maken die ik gebruik om mijn stukken te vormen. Porselein is het goud onder de kleisoorten, een heel wit en puur maar moeilijk materiaal om mee te werken.
Aanvankelijk koos ik voor technieken die deden denken aan textiele werkvormen: weven, vlechten, patchwork, wat resulteerde in zeer open vormen van rollen gekleurde klei. De ikat-achtige patronen, verkregen door het verschuiven van stroken klei, kwamen ook voort uit mijn textielachtergrond.
Op een gegeven moment ontdekte ik dat als ik plakjes gekleurde klei op elkaar legde en er vervolgens weer plakjes van af sneed, ik speciale effecten kon bereiken. Ik dacht dat ik iets heel unieks had bedacht, totdat ik ontdekte dat ik een eeuwenoude Japanse techniek gebruikte: Nerikomi, een techniek waarbij de kunstenaar de meest fantastische patronen kan creëren door verschillende kleuren klei op verschillende manieren samen te voegen. Omdat deze techniek erg arbeidsintensief is (er wordt veel tijd besteed aan het mengen van de kleuren, het vormen van de patronen, het vormen, aflakken, schrapen, schuren en glazuren) wordt het ook wel de dief van de tijd van de kunstenaar genoemd.
Een interessante vraag die ik mezelf stel is: “Is de inspiratie of de associatie eerst? “
Het komt vaak voor dat ik tijdens het maken iets bij toeval ontdek en dan de associatie krijg met iets dat bestaat, bijvoorbeeld met bloemen of vlinders. Dan kan het zo zijn, dat ik in de volgende stap veel meer stuur in de richting die ik van tevoren bepaal en dat mijn keuze van kleuren en patronen daar al op is afgestemd.
Maar ik kan ook geïnspireerd worden door een bezoek aan de dierentuin, ik woon bijvoorbeeld praktisch naast Artis (de dierentuin in Amsterdam), met al zijn exotische verrassingen, en vertaal deze in mijn kleurpatronen.
Ik heb mijn studiowerk altijd gecombineerd met lesgeven en dat vind ik een welkome afwisseling voor mijn dagelijkse werk in de studio.
Wil je meer weten over de technieken die ik gebruik, dan kun je het filmpje op mijn website bekijken of een workshop of reguliere cursus volgen.
Ben je in Amsterdam of in de buurt dan ben je na afspraak van harte welkom in mijn atelier en winkel.
Mijn werk wordt getoond in vele tentoonstellingen in galerieën in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Zwitserland, Italië, China en Japan. Evenals in diverse vaste collecties o.a. bij:
Museum Boymans van Beuningen te Rotterdam.
Keramiekmuseum “De Tiendschuur”, Tegelen
Tree Art Museum- Peking - CHINA
Sanbao Keramiekmuseum – Jingdezhen - CHINA
-
Blue feathers, 2024€ 900.00
-
Fantasia 2, 2024€ 1,000.00
-
Fire dance, 2024€ 950.00
-
Multicolor Patchwork, 2024€ 900.00
-
Peacock 1, 2024€ 900.00
-
Peacock 2, 2024€ 1,200.00
-
Foliage 1 , 2023€ 1,200.00
-
Multicolor Wave, 2023€ 400.00
-
Oase 2, 2023€ 900.00
-
Oase 3, 2023800.00
-
Blue Purple, 2022€ 900.00
-
Golden Wing 1, 2021€ 900.00
-
Golden wing 2, 2021€ 450.00
-
Jungle Queen, 2021€ 1,200.00
-
Paysage, 2021€ 1,200.00
-
Wadi, 2021€ 1,100.00
-
Tulp, 2020€ 225.00
-
Multicolor Bowl, 2008€ 1,400.00
-
Firefly, 2007€ 750.00